måndag 18 april 2016

Leksaker till aktieportföljen

Idag köpte jag aktier i två av världens största leksakstillverkare, Mattel och Hasbro.



Jag tror att Hasbro är högt värderade. Men de kanske också inte är för högt värderade, vem vet? Jag vet att Mattel har tappat omsättning och vinst, men det vänder de säkert som de gjort tidigare.

Jag har flera gånger köpt i bolag som jag tycker är högt värderade, men där sedan kursen fortsatt uppåt. Jag har också (innan min nuvarande strategi) sålt aktier när jag tyckt att de blivit för högt värderade, för att sedan se fortsätta uppåt.

Ja, det är verkligen svårt att veta, det är för många parametrar som spelar in att jag inte försöker längre.

Men oavsett så saknade jag leksaker i min portfölj och jag tror att världens största tillverkare kommer fortsätta vara det och göra leksaker i framtiden också.

Jag köpte i alla fall för mitt minimibelopp för amerikanska aktier (3600 kr), så att courtaget inte översteg 0,25%, så kan jag utöka senare. Med mitt portföljvärde som jag har idag, så ska innehaven komma upp i cirka 24.000 kr, vilket gör att jag har i alla fall 5 köp till att göra för att få ett bra medelinköpspris. Detta gäller under 2016, fler köp kommer såklart under de åren som följer.

Med dessa är jag nu uppe i 98 st innehav och det finns bara plast till 2 st till, innan jag måste börjar fundera om jag vill göra mig av med något innan något nytt får komma in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar