söndag 24 april 2016

Hur stor är toppen av din pyramid?

I veckan damp det årliga kuvertet med min tjänstepension ner i brevlådan. Har aldrig varit speciellt intresserad av siffrorna som står där, men denna gången fick det mig att tänka lite.

Enligt beräkningarna så skulle jag får cirka 4000 kr/månad i tjänstepension om jag tjänade lika mycket pengar som jag gör nu (plus inflation antar jag) och jobbar tills jag är 65. Det är alltså nästan 30 år till. Om jag skulle sluta jobba idag, så skulle jag få runt 1200 kr/månaden när jag är 65.

Tog fram mitt senaste oranga kuvert och läste av att jag skulle få cirka 14.000 kr/månad om jag jobbade på tills jag var 65 år. Hittade ingen uppgift om hur mycket jag får om jag slutar idag.

Idag har jag cirka 25.000 kr efter skatt i lön och jag kommer alltså få cirka 18.000 kr som pensionär om jag jobbar tills jag är 65 år och inte sätter av privat pension. Jag förstår att det blir lite snålt med pengar för dem som inte har planerat sin ekonomi bättre än att leva upp månadslönen och leva månad till månad.

Som du är så är min toppen av pyramiden rätt stor redan idag. Men, med tanke på prognoserna, så kom jag på att jag kunde använda dem till att sätta upp lite nya delmål. Mitt huvudmål är ju att få samma pengar i direktavkastning som jag i lön idag, alltså 25.000 kr.

Nya delmål:
4400 kr/månad (Samma som tjänstepensionen)
13.800 kr/månad (Samma som allmäna pensionen + premiepensionen)
18.200 kr/månad (Allmäna pensionen + premiepensionen + tjänstepensionen)
25.000 kr/månad (Min nuvarande lön)

Idag beräknar jag att jag har cirka 7000 kr/månaden i genomsnitt i direktavkastning, vilket gör att jag har klarat första delmålen med råge, och är ungefär hälften till andra delmålet. 28% av huvudmålet är avklarat.

Hur ser dina siffror ut och hur långt har du kommit?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar