onsdag 11 maj 2016

Ännu större diversifiering?

Jag läste idag ett inlägg idag hos Petrusko där han skrev iShares International Select Dividend. Jag blev lite nyfiken och kollade upp fonden.

Min första tanke var att de hade hela 120 st olika innehav, vilket ytterligare stärker mitt val att ha hela 100 st olika innehav i min portfölj.

Min andra tanke var att de tog 0,50% avgift varje år. I min portfölj så betalar jag endast 0,25% i courtageavgift, vilket är hälften så mycket och jag gör det bara en enda gång, eftersom jag inte säljer.

Min tredje tanke var att de hade en väldigt fin spridning över världen, med flera innehav i länder som jag inte kommer åt, eftersom de är för dyra och krångliga att köpa via Avanza.

100 st innehav är såklart en väldigt stor riskspridning, men samtidigt så ligger ju nästan allt i Sverige och USA även om Norge, Finland, Danmark och Kanada också finns representerade.

Har tidigare funderat på hur jag ska lösa det med att få komma in i fler länder. Det är ingen bra lösning att köpa en globalfond, men jag hittade något annat intressant på iShares sida som jag inte tänkt på innan.

De har ju "indexfonder" för väldigt många länder, vilket innebär att jag kan ha en fond för varje land som jag vill. Visserligen blir det en förvaltningsavgift på 0,50%, men alternativen är vad jag kan se obefintliga.

Här är några intressanta alternativ som jag hittade:

Schweiz - https://www.ishares.com/us/products/239685/ishares-msci-switzerland-capped-etf
10 st innehave varav hela 18% i Nestle som jag vill ha i min portfölj.

Tyskland - https://www.ishares.com/us/products/239650/ishares-msci-germany-etf
60 st olika innehav i Tyskland

Australien - https://www.ishares.com/us/products/239607/ishares-msci-australia-etf
79 st innehav i Australien.

Vad tror ni om detta? Finns det något bättre alternativ om jag vill äga aktier i andra länder än de som Avanza har bra priser på?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar