torsdag 12 maj 2016

Jag köper Avanza Zero varje dag.

Jag har, sedan i slutet av hösten, satt upp en automatisk handel i Avanza Zero. Det gör att jag köper Avanza Zero för 500 kr varje dag, hela månaden. När det kommer en helg, så sparas köpen och köper för 1500 kr på måndagen.

Det blir alltså cirka 15.000 kr i månaden jag köper Avanza Zero för.

När det blivit en större nedgång, så väljer jag ofta att köpa på mig lite extra och när det gått uppåt så kan jag sälja av lite.

I det här fallet så använder jag Avanza Zero som en tradingpost. Det gör jag givetvis inte med några andra av mina innehav, men här tror jag ändå det fungerar ganska bra eftersom all handel är gratis, det inte tas ut några förvaltningsavgifter och det ändå är en indexfond.

Eftersom jag köper för samma summa varje dag, så betyder det att jag automatisk för fler andelar när kursen gått ner och det är billig och färre när det är dyrt. När jag samtidigt köper mer vid nedgång och säljer lite vid uppgång, så blir det med tiden ett bra GAV på allt.

För att förklara det lite enkelt med överdrivna siffor:

Dag 1 - Kurs: 100 kr - 500 kr inköp ger 5 andelar
Dag 2 - Kurs: 50 kr - 500 kr inköp ger 10 andelar
Dag 3 - Kurs: 10 kr - 500 kr inköp ger 50 andelar

Totalt: 65 st för 1500 kr ger ett medel på 23,07 kr.

Så trots att jag köpt dyrt för 100 kr/st och 50 kr/st så har jag ändå bara ett medel på 23 kr/st. När kursen sedan går upp till 50 kr/st så har jag en vinst på 100%. Detta är ju extremt överdrivet, men principen är samma vid mindre kursrörelser.

Jag började med detta den 5:e November 2015.
Sedan det datumet så ligger Avanza Zero på minus 10.96%, men jag ligger bara på minus 1,59%(-1032 kr).
Då har jag dessutom sålt av för cirka 30.000 kr och på dem gjort en vinst för ungefär 1000-lappen.

Skulle få kursen stiga tillbaka till ursprungsnivå så skulle jag få runt 10% vinst på hela beloppet. Fortsätter det ner så snittar jag ner mig hela tiden och det kommer ju förr eller senare att gå upp igen. De 15.000 kr/månad det kostar har jag råd med under väldigt lång tid.

Vad tror ni om detta upplägget? Har jag kommit på något vettigt eller missar jag nått?

Är det någon annan som använder Avanza Zero som trading-fond?

5 kommentarer:

  1. Tar det inte några dagar innan köpen går igenom på Avanza Zero? Hur kan denna strategi fungera då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din kommentar!

      Stopptiden är kl 13.00 varje dag och sen får du kursen vid stängningen av börsen, både vid köp och sälj, så man kan väl säga att det är ungefär en halv dags fördröjning. Det tycker jag är kort för en fond.

      När jag köper automatiskt spelar det ju ingen roll, eftersom jag ändå köper varje dag och jag köper ju bara extra om det många dagar i sträck gått ner. På samma sätt som att jag bara säljer av lite om det gått upp mycket i förhållande till medelgav. Då brukar det inte hända något enormt mycket under en eftermiddag. Jag ska ju kanske ligga minst +3% innan jag säljer av en liten del.

      Jag vet också om att det inte blir några stora pengar av detta, men om jag kan få ut 5-10% av det, medans börsen i övrigt har stått still under ett år så är jag nöjd. Skulle jag kunna gå plus, trots att index gått ner är jag också mycket nöjd. Jag har dock ett tag kvar innan jag kan göra en utvärdering.

      MVH

      Radera
  2. Lite annorlunda strategi det här, men det är samtidigt kul att se ett litet annat tänk och få nya infallsvinklar på det här med sparande och investerande.

    Mvh
    Framtida Frihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar, det är alltid kul med kommentarer, speciellt så här i början när man inte bloggat så länge :)

      Detta är bara en liten, liten del av mitt totala investerande, men jag tycker att strategin borde fungera bra långsiktigt, men vi får väl se ;)

      MVH

      Radera
  3. Hej, intressant - hur har du satt upp handeln. Är detta något som Avanza erbjuder eller har du byggt systematik för dagliga köp själv?
    Br M

    SvaraRadera