tisdag 24 maj 2016

Paradoxen med köpvärda aktier

Jag har funderat över en sak ett litet tag och ska försöka skriva ner mina tankar, kommentera gärna om jag inte lyckas förklara bra. Du får gärna också kommenterar om du håller med eller inte alls håller med.

Köpläge?
Överallt i ekonomitidningar, i bloggar och forum så läser man om när en aktie är prisvärd. Det kan handla om när en dyr aktie blivit billig (HM just nu?) eller en bra aktie som helt enkelt inte har en stuckit iväg i kurs ännu. Eller en aktie med hög direktavkastning. Ett läge att köpa alltså! Eller är det det?

Mål-köpkurs
Det är också relativt populärt bland bloggare att sätta köpkursen för olika aktier. Det var länge sedan jag såg det för första gången och jag tyckte det verkade som en bra (men väldigt jobbig) idé.

Man tar ett gäng "favorit"-aktier som är bra bolag, med bra historik. Sen gör man en egen bedömning om hur mycket de är värda och sen sätter man ett förhållande till nuvarande kurs. Den aktie som ligger lägst i förhållande till nuvarande kurs är således mest köpvärd och den handlar man. Genialt... eller?

Min invändning
Vi använder det populära företaget HM som exempel.
Den 1:e augusti 2015 kostar HM 344 kr. Marknaden har bedömt att aktien är värd detta pris exakt det datumet. Det tycker jag är dyrt, jag tycker att 300 kr/aktie är lämpligt. Då bör jag vänta tills priset är nere 300 kr/aktie eller lägre, då är det köpläge!

Den 24:e september är marknaden väldigt osäker och allt ser lite mörkare ut, då kostar HM 298 kr/aktie. Alltså köpläge, eller? Nja, när jag tyckte den var värd 300 kr/aktie så såg allt ljusare ut, men nu när det ser mörkare ut, så vill jag inte betala mer än 280 kr/aktie. Jag får vänta lite...

Den 29:e januari är ett datum när marknaden tror att allt kommer att falla ordentligt och då kostar HM bara 279 kr/aktie. Men tycker jag då fortfarande att det är köpvärt? Nej, såklart inte, nu vill jag inte betala det "höga" priset, när allt ser ännu mörkare ut.

Och så vidare... Just nu är HM nere på 258 kr/aktie och det lägsta på 2,5 år. Det borde vara ett super-köp-läge. Men köper jag? Eller du? Eller marknaden?

Paradoxen
Det känns som att det automatiskt blir denna paradox när man sätter ett värde på en aktie med de förutsättningar som gäller idag. När priset på aktien går ner så beror det i princip alltid på att nya fakta har kommit fram och prisar man in dem rätt så kommer man förmodligen att sänka sitt antagna värde på aktien med lika mycket som marknaden sänker aktiekursen. Glappet mellan marknadens pris och sitt önskade pris borde förbli detsamma. Om det inte gör det, så är man antagligen smartare och mer insatt i marknaden eller så är man inte det. Vilket är mest troligt?

"Look Around the Poker Table; If You Can’t See the Sucker, You’re It"...



4 kommentarer:

  1. Men vad har du baserat målkursen på i ditt exempel? P/E, direktavkastning, historisk kurs, värdering i förhållande till konkurrenter? Känns som att du satt ett löpande mål om att aktien alltid måste vara en viss procent billigare innan du köper och en sådan kurs kommer ju aldrig uppnås vilket skapar din paradox?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag anser att det inte spelar så stor roll vad jag baserat min målkurs på egentligen. För när marknaden plötsligt anser att aktien är värd 10% mindre, så beror det ju på att ny fakta eller förväntningar har kommit fram. Om då marknaden anser att aktien är värd 10% mindre, är det då lämpligt att du har kvar samma målkurs eller att du också justerar ner den med 10%?

      Som med HM så var ju 260 kr en kurs som var guldläge för några månader sedan, men nu när den väl kostar 260 kr, så beror det ju på något och då är det ju troligtvis inte samma guldläge längre... Det vore konstigt om man hade samma målkurs idag på ett bolag som marknaden inte alls har samma förtroende för idag.

      Är du med på mina tankar?

      Radera
  2. Man måste ju våga tro på sin egen tes. Tur för dig att du inte fokuserat på målkurser enligt ovan då hade du väl haft 3 bolag i portföljen och inte 100? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min tes är att jag helt enkelt inte har en aning ;) Alla bolagen jag har är ju en reaktion på just det...

      Det enda jag egentligen analyserar idag är om historiken varit bra - i princip minst 10 år utan förluster, med ökade omsättning/intäkter och inga inställda/minskade utdelningar. Sen får inköpspriset bli vad det blir helt enkelt.

      Radera